Workshop

En liten påminnelse om Peters workshop imorgon kväll, temat är “det digitala mörkrummet”. Vi lär av varandra hur man kan jobba med bilder i datorn. Programmet vi utgår ifrån är Elements 8, men om du vill visa något annat program så ta med din dator med detta program. Ta med bilder att jobba med och/eller bilder som ni har bearbetat redan och visa gärna bilden före och efter.

18.30 i klubblokalen.

Fotomaraton!

Den 9 maj hålls Mölndals Fotoklubbs första fotomaraton, 8 motiv skall fångas på 4 timmar. Observera att detta är en aktivitet främst riktad mot klubbens medlemmar men varje betalande medlem får ta med upp till två gäster till tävlingen. Resultatet redovisas på mötet den 18 augusti. Se bifogad inbjudan för fler detaljer och regler. Anmälan skall göras personligen eller per mail senast 5 maj.

Inbjudan

Bildspelsmöte

18 personer deltog på kvällens möte som främst handlade om bildspel. Efter den sedvanliga informationen från styrelsen och en diskussion om utflyktsmål gav Stefan många matnyttiga tips om hur man gör bildspel och vad man bör tänka på under såväl förberedelser som själva komponeringen av bildspelet. Efter en liten fika (MFK står ju trots allt för Mölndals Fikaklubb!) visade både Stefan och andra medlemmar några bildspel. Som grädde på moset hade Anders med sig några bilder som han visade och pratade lite om.

Har du förslag på vart vi kan åka på sommarresan 3-6 juni? Maila isåfall till styrelsen snarast!

Kommande händelser:

• Klubbmiddag 17 april på Kråkans krog i Mölndal,
  • 21 april håller Peter workshop om det digitala mörkrummet”
  • 25 april är det söndagsutflykt till Varberg (samling 08.50 vid klubblokalen!).

Månadsmöte

På onsdag den 14 april är det månadsmöte kl 18.30. Kvällens huvudtema är bildspel och vi kommer bland annat att prata om vad man bör tänka på vid fotograferingen, redigeringen och när man väl sätter ihop bilderna. Vi kommer också ta upp musikval, vad man bör tänka på när man använder olika effekter och visa några olika program för att skapa bildspel. Ta gärna med exempel på dina egna bildspel!

Ingen tematävling denna gång men spontanvisningar av bilder är alltid välkomna!

Månadsmöte mars

Mötet hölls den 10 mars och bjöd bland annat på tematävling, denna gång på temat “Staden”. I projektionsklassen vann Emil Gildebrand med sin bild på en skärmflygare över Bergen och i påsiktsklassen vann Nisse Dahl med sin bild på en gata “i miniatyr”, sk tilt-shift effekt. Nisse tog även en fjärdeplats i samma kategori, bra jobbat!

Samtliga placerade bilder finns här: Projektion och Påsikt.

inga bilder hittades

Klicka på bilden för att se den i större format.

Ny hemsida!

Ja, det här är alltså första posten på Mölndals Fotoklubbs nya hemsida. I dagsläget innehåller den ungefär samma information som den gamla hemsidan men tanken är att den skall växa med tiden på ett relativt enkelt sätt. Vi kommer bland annat att kunna publicera bilder från bildvisningar, ha medlemspresentationer och -gallerier samt en hel del annat. Har du några förslag på funktioner du skulle vilja se så skriv en kommentar nedan eller skicka ett email till webmaster.

Några sidor kommer endast att vara tillgängliga för klubbmedlemmar, t.ex. adresslistor och liknande. Så småningom kommer vi att dela ut användarnamn och lösenord hit.