Referat från månadsmöte 19 april

Aprilmötet var ovanligt välbesökt, riktigt roligt att så många kunde komma!

Pierre gjorde en presentation om hur man kan anpassa en bild för att på bästa sätt visas på olika media, vad som är bra att tänka på om bilden skall visas med en projektor eller på en telefonskärm alt. läsplatta.

Kort sammanfattning: Om din bild skall visas på en projektor med full HD upplösning (klubbens t.ex.) är det en fördel att anpassa bildens storlek till 1920 x 1080 pixlar för bästa visningskvalitet. Visserligen är de flesta av dagens visningsprogram bra på att skala om bilder utan att man direkt ser någon försämring men för att vara garderad är det ett bra första steg.
Generellt sett kan det vara en idé att mörka ner din bild 1/2 till 1 steg för visning med projektor eftersom det vanligtvis blir lite för ljust. Som ett sista steg är det bra att skärpa upp bilden lite eftersom nedskalning av bilden sänker skärpan.
Om bilden däremot  skall visas på en telefon eller platta (genom t.ex. Instagram, FB eller annan media-app), så skall man tänka på att dessa nästan alltid blåser på med färgmättnad mm. så man behöver inte dra på för mycket själv när man redigerar bilden för internet.

Håkan visade en serie mycket fina närbilder på insekter, främst på olika sorters bin. Samtidigt fick vi som är okunniga i ämnet även en inblick i bisorter som vi aldrig hört talas om…

Vi passade också på att visa några alster från print-övningen hos Boris Burchard några veckor tidigare.

Månadens utmaning var att ta med någon/några svartvita bilder och berätta lite om tankarna runt bilden, motivet, teknik mm. Flera hade bilder med sig som vi diskuterade runt.

Vårresan är i år planerad till 1-4 juni, och kommer gå till Halland med området runt Falkenberg som bas. Detaljschemat är ännu ej satt men det är hög tid att anmäla sig om man är intresserad. Det går bra att delta enstaka dagar också om man inte har möjlighet att vara med alla dagar.

Mötet avslutades med lite spontanvisningar av medhavda bilder.

/Mario C.

Månadsmöte onsdag 19 april kl 18:30

Välkommen till april månads möte nu på onsdag!

En fråga som ofta kommer upp om hur man får en bild att se bra ut när den visas projicerad på skärm. Vi försöker reda ut detta och visa exempel.
Månadens utmaning denna gång blir ”svartvitt”, ta med 1-2 bilder och berätta något om motivet, tekniken, känslan eller låt bara bilden tala för sig själv.

Förhoppningsvis kommer Håkan Svensson visa upp ett urval av sina bilder, gissningsvis en del fina närbilder.

Vi hade en print-workshop på Ateljé Burchard den 5 april och vi hoppas kunna visa några bilder därifrån.

Som vanligt försöker vi även hinna med lite spontanvisning från medlemmarna (max 10-talet bilder eller kortare bildspel).

Redan nu på söndag den 23 april är det dags för vårutflykten som i år går till Paradiset i Partille, se mer info i utskicket som du hittar << här >>

Vi kommer även att börja ta upp anmälningar till vårresan som är planerad till 1-4 juni, och kommer gå till Halland (ännu ej noggrannare planerad än så..).

Välkomna!

Print – Workshop på Ateljé Burchard

I onsdags den 5 april genomförde vi en print -workshop på Ateljé Burchard i Hemsjö

Vi var sex stycken som hade möjlighet att delta i workshopen och fick en eller flera bilder printade antingen på Canvas eller på syrafritt konstpapper. Boris har valt bort att printa på “vanligt” blankt fotopapper eftersom han i första hand vänder sig till mer kontnärliga behov, och känner att han inte vill konkurrera med “lågprisprintar” på fotopapper.

Boris poängterar att han har kalibrerat hela kedjan från skärm till printer så att bilden man printar får samma färgsättning och tonalitet som den man ser på skärmen, något som är ett problem när man skickar bilder till printservice på nätet eftersom det är mycket svårare att få kontroll över alla profiler mm.

Klicka på bilderna för att se dem större:

Det var så pass lyckat att det kan bli fler liknande workshops om intresse finns. Det är lagom att man är 3-8 personer vid ett sådant tillfälle. Vill man inte vänta så går det bra att beställa egna printar på:

Har man tid att åka dit och vara på plats så kan man få hjälp att justera bilden så att den bäst passar det media man vill printa på.

Vid detta tillfälle hade vi 10% rabatt på allt, och vi har en idé om att förhandla fram en permanent rabatt för fotoklubben.

Förutom print-servicen så har Boris en egen ramverkstad med många hundra olika ramlister på lager samt möjlighet att beställa fler varianter. Han säljer också konstnärsmaterial i sin butik i form av pennor, penslar, färger, papper, dukar mm.