Alla inlägg av Pierre Gildert

Referat från marsmötet

14 MatsBerggren_Ränder2
Foto: Mats Berggren

Medlemsmötet i mars bjöd på en blandad agenda. Först tävlades det i månadens tematävling på ämnet ”Ränder” där Mats Berggren tog hem förstaplatsen, men även andra medlemmar klättrade högt på resultatlistan med fina och randiga bilder. Efter kaffe och kaka visade Anders Hammarström och Mats Berggren upp resultatet från sin fotoresa till Isle of Skye förra året. En hel del fantastiska bilder på karga och mäktiga landskap med mycket väderdramatik.

23. Point Neist panorama Sundown
Foto: Anders Hammarström

Sist på den ordinarie agendan gav Peter Slättberg en introduktionskurs i konsten att fota med ND-filter och långa slutartider. Detta kommer att följas upp med en praktisk workshop på samma tema senare i vår. Slutligen spontanvisade Mario Celegin bilder från Göteborgsmästerskapen i ostronöppning – ett udda men roligt fotouppdrag.

Referat från decembermötet

Foto: Pierre Gildert

Årets sista månadsmöte bjöd på en späckad agenda. Först ut var tematävling på temat “Vågad”, där vinnaren Mats Berggren fick koras genom handuppräckning då två bilder slutade på samma poäng. Efter traditionsenlig glöggfika med lussekatter var det dags att redovisa resultatet från en tidigare tematävling, “Övergivet”, som bedömts av Tidaholms FK. Detta visades i form av ett bildspel med inklippta kommentarer, och segrande bild hade tagits av Sture Fors. Därmed kunde årets totalsegrare koras och det blev Mats Berggren, stort grattis! Den sista större agendapunkten bestod av ett föredrag och bildvisning med titeln “Bröllopsfoto”. Pierre Gildert delade med sig av sina erfarenheter att plåta bröllopsporträtt och vigsel. Avslutningsvis tog vi en titt på ett utkast till MFKs jubileumsfotobok (40 år som klubb) som kommer släppas i början av nästa år. Teman för nästa års tematävlingar blev också fastställt under mötet.
Nu tackar vi för detta året och tar en välförtjänt julledighet. God Jul & Gott Nytt År!

Månadsmöte 19 september

Foto: Sune Henriksson

Efter sedvanlig introduktion och information om kommande händelser i klubbens verksamhet var det dags för tematävling, denna gång på temat ”makro”. Många fina tävlingsbidrag tampades om titeln där slutligen Sune Henriksson knep förstaplatsen med sin actionfyllda insekt/blomma-bild. Grattis Sune!
Samtliga placerade tävlingsbidrag kan ses här>>>

Nästa punkt på agendan var att gå igenom och göra ett urval av de bilder som anmälts till MFK:s utställning på Frölunda kulturhus som startar 13 oktober. Utställningen har titeln ”Guldkorn”, och att döma av kvalitén på materialet som visades upp under mötet kommer det att bli mycket sevärt!  /Pierre

Månadsmöte 9 maj

Watain på Trädgårn. Foto: Pierre Gildert

Huvudnummer på månadsmötet var tematävling, denna gång på temat “en färg”. Många fina tävlingsbidrag slogs om titeln där slutligen Anders Hammarström avgick med segern. Grattis Anders!
Vinnarbilderna kan ses här>>>

Pierre höll en  presentation på temat “konsertfoto”, och det har nog sällan visats så många hårdrocksposer och hårmanar i en en och samma bildserie som denna kväll.

Slutligen visade Sune upp ett, som vanligt, inspirerande kollage av blandade naturbilder.  /Pierre