Alla inlägg av Emil Gildebrand

Månadsmöte

På onsdag 16 mars är det dags för nästa månadsmöte, denna gång med tävling på tema “Nattfoto“. Från och med i år har vi endast en tävlingsklass, nämligen “digital projektion”. Detta då en överväldigande majoritet av alla pappersbilder som visats de senaste åren har haft digitalt ursprung. Kontakta styrelsen om du vill ha hjälp att scanna en pappersbild, ett dia eller ett negativ inför en tävling. Förhoppningsvis innebär detta att vi får mer tid att diskutera bilderna som deltar, något som flera medlemmar efterlyst. Officiell kallelse finns här.

Digitalbilderna kan mailas till ordförande eller tas med till mötet på usb-pinne/cd-skiva. De bör vara i JPG-format, max 1280×720 px och filnamn enligt “förnamn_efternamn_löpnummer.jpg”, t.ex. “kalle_svensson_01.jpg”.

Årsmöte

Då är det återigen dags för årsmöte i Mölndals Fotoklubb, onsdag 9/2 smäller det. Vi kommer bland annat att besluta om kommande års styrelse och mötesdatum. Efter sedvanliga formaliteter bjuds det fika och bildspel, denna gång med bilder från bl.a. Nordnorge. Några av klubbens medlemmar åkte till Lofoten och Tromsö i somras och vi får nu ta del av deras resa. Kallelse.

1. Årsmötets öppnande.
2. Årsmötets stadgeenliga utlysande.
3. Dagordningens godkännande.
4. Val av ordförande för mötet.

Fortsätt läsa Årsmöte

Januarimöte – sammanfattning

Årets första möte avlöpte utan några större skandaler. Ordförande Mikael Ekström öppnade mötet med att hälsa flera nya gäster välkomna, både blivande medlemmar och två gästande fotoklubbsordföranden, nämligen Geza från Fotografiska Föreningen i Göteborg och Calle från Falkenbergs FK.

Därefter följde lite information och diskussion kring vårterminens verksamhet, bland annat datum och mål för klubbens resoEn gång varje vår och höst åker vi på en dagsutflykt i vårt närområde och underförsommaren brukar vi åka lite längre bort under en långhelg. Om du har några förslag på lämpliga datum resp. platser så är du varmt välkommen att höra av dig till styrelsen. Exempel på närmare resmål som vi har besökt är Marstrand, Ramhultafallen och Varberg, våra längre resor har bl.a. gått till Ven, norra Öland, Kullen och Bergslagen.

Därefter tog bildvisningarna vid. Några av de medlemmar som var med på förra sommarens klubbresa till norra Själland hade med sig ett urval av sina bästa bilder. Några visade endast stillbilder, andra hade gjort långa och ambitiösa bildspel med musik och effekter. En del av alla de fina bilder vi fick se finns i galleriet.

Månadsmöte december

På onsdag 8/12 är det dags för månadsmöte igen. Det blir traditionsenligt glöggfika och tematävling, denna gång är temat “färgklick“. Efter att ha avslöjat resultaten från oktobertävlingen (som skickades till Växjö Fotoklubb för bedömning) kommer också årets klubbmästare att koras! Den som har några andra bilder att visa är som vanligt hjärtligt välkommen att ta med dem, spontanbildvisningar uppskattas alltid!

Har du några bra bilder från årets klubbverksamhet? Vår eminente sekreterare, hr Dahl, tar gärna emot bilder till årsberättelsen som kommer att presenteras på årsmötet i februari 2011. När vi ändå är inne på årsmötet så tar valberedningen gärna emot förslag på nästa års styrelse, kontakta någon av herrarna Gildert eller Relbe om du har förslag eller önskemål. Kanske du själv vill ta ett förtroendeuppdrag?

För mer information, se kallelsen. Kontakta styrelsen om du ännu inte fått den i en epostlåda nära dig. Här finns också mer information om nästa års tematävlingar, både teman och en regeländring. Fr.o.m. nästa år kommer vi endast att tävla med digitala projektionsbilder, detta då en absolut majoritet av påsiktsbilderna de senaste åren har varit utskrivna digitalbilder.

Månadsmöte 10/11

På onsdag den 10 november är det dags för årets näst sista månadsmöte. Vår fotomaramästare Pierre kommer då att visa hur han jobbar med bilder i Adobe Lightroom, bland annat arbetsflöde och råkonvertering. Vi kommer också att bestämma teman för nästa års tematävling, om du ha några bra förslag så skicka dem till styrelsen per e-post innan mötet (max 2 förslag per person).

Det blir också visning av bilder från klubbens höstutflykt till Nääs slott så om du var med där och fick några bra bilder ser vi gärna att du tar med dem. Som vanligt uppmuntras också spontanvisningar!

Ladda hem kallelsen (pdf). Kontakta styrelsen om du vill få den i en mailbox nära dig.

Augustimötet

MFK:s augustimöte avlöpte utan några större skandaler. Ordförande orerade som vanligt, därefter följde bildvisning och prisutdelning i Mölndals Fotoklubbs första fotomaraton.

8 glada fotografer hade samlats på Götaplatsen den 9 maj för att få sina första fyra teman och två timmar senare var det dags för ytterligare fyra. Temana var “Djur”, “Lagarbete”, “Kommunikation”, “En trappa upp”, “Svalka”, “I stället”, “Spår” och “Möte”. Den eminenta tävlingskommittén bestående av Stefan, Karin och Nisse hade därför ett digert arbete framför sig när deltagarna lämnade in sina bilder. 8 delsegrare och en totalsegrare skulle utses och resultatet blev att inte mindre än sju deltagare avgick med delseger i en eller flera klasser innan Pierre Gildert slutligen kunde höja den sprillans nya pokalen till skyarna (eller i alla fall till det ganska låga innertaket!). Fortsätt läsa Augustimötet