Klubbmiddag

Nu kommer årets chans att gå på restaurang tillsammans med dina medlemskompisar i MFK!

Den aktuella dagen är lördagen den 9:e april, kl. 18:00. Och när vi nästan hade startat en tradition att äta middag på Kråkans Krog i Mölndal så föreslår jag denna gång ett annat ställe; Johannebar. Förmodligen inte så känt utanför stadsdelen Johanneberg, men anledningen till valet är faktiskt flera. Bra och rimligt prissatt meny är en sak och goda kommunikationer är en annan. Dessutom kan jag garantera att servicen är bättre än vad vi tidigare har upplevt…

Lite information finns på Johannebars hemsida och adressen är Eklandagatan 65. Närmsta busshållplatsen heter Pilbågsgatan och trafikeras av bussarna 18, 19, 42 och 52.

Jag hoppas att så många som möjligt kan och vill komma. Eftersom jag behöver göra en bokning så återkom till mig senast 2:e april.

Hälsningar,
Rebecka

Tematävling och fika

Den 16 mars var det månadsmöte med tematävling i Mölndals Fotoklubb. Ordförande Mikael Ekström öppnade mötet och gick igenom diverse nyheter som kommit in sedan årsmötet i februari. Vi diskuterade också klubbens kommande resor, dels en dagsutflykt den 1/5 till ön Trälen mellan Marstrand och Björlanda och dels den något längre sommarresan 26-29 maj. Målet för sommarresan är ännu inte bestämt, styrelsen föreslår antingen Sydkoster eller Bornholm.

Efter ordförandens orerande tog tematävlingen vid, denna gång på tema “nattfoto”. Nytt för i år är att påsiktsklassen är struken och endast digitala bilder deltar i projektionsklassen. 28 bilder lämnades in och visades för den samlade publiken. Efter sedvanligt fika presenterades vinnaren, denna gång blev det Stefan Litzén med sin bild på Älvsborgsbron från Röda Sten. Övriga placerade bilder finns här. En annan lyckad nyhet var den bilddiskussion som följde efter att vinnarbilden presenterats. Många intressanta frågor och konstruktiva kommentarer gavs.

Månadsmöte

På onsdag 16 mars är det dags för nästa månadsmöte, denna gång med tävling på tema “Nattfoto“. Från och med i år har vi endast en tävlingsklass, nämligen “digital projektion”. Detta då en överväldigande majoritet av alla pappersbilder som visats de senaste åren har haft digitalt ursprung. Kontakta styrelsen om du vill ha hjälp att scanna en pappersbild, ett dia eller ett negativ inför en tävling. Förhoppningsvis innebär detta att vi får mer tid att diskutera bilderna som deltar, något som flera medlemmar efterlyst. Officiell kallelse finns här.

Digitalbilderna kan mailas till ordförande eller tas med till mötet på usb-pinne/cd-skiva. De bör vara i JPG-format, max 1280×720 px och filnamn enligt “förnamn_efternamn_löpnummer.jpg”, t.ex. “kalle_svensson_01.jpg”.